Waar moet op gelet worden wanneer je een tweedehands boot koopt?
Wanneer je een boot verkocht hebt via Jachtmakelaardij Kappers geven ze je de optie om een nieuwe tweedehands boot te kopen. Toch zijn er een paar aandachtspunten bij het kopen van een boot die verschillen wanneer je een tweedehands boot koopt. In dit artikel geven wij je een paar aandachtspunten waarop gelet moet worden.
Het expertiserapport
Wanneer je een tweedehands boot koopt is het erg belangrijk dat er een expertiserapport aanwezig is van een autonoom bureau en daarbij er een mogelijkheid is tot het maken van een proefvaart. Deze twee opties zijn namelijk erg invloedrijk bij het evalueren van de vaareigenschappen. Het kan gebeuren dat de verkoper geen expertiserapport heeft laten opstellen (wat natuurlijk niet slim is maar kan gebeuren). Verder in dit artikel geven wij je nog een paar aandachtspunten waar je dan op moet letten.
Is de boot geregistreerd?
Een registratie is niet vereist voor plezierjachten, behalve snelle motorboten. Er bestaat wel een keuze om het te doen, maar heel veel mensen haken hiervoor af omdat het een hoop papierwerk met zich meebrengt. Wanneer je het niet doet zal de eigendomsakte van de boot in het kadaster overgeschreven moeten worden.
Zoals net gezegd een snelle motorboot geld niet als uitzondering en zal wel geregistreerd moeten worden. Een registratiebewijs kan je verkrijgen op het postkantoor en zal moeten worden aangebracht op de boot. Wanneer je een tweedehandse snelle motorboot aankoopt zal die ook op naam moeten worden overgeschreven.
Met wat voor soort materiaal is boot gemaakt?
Boten zijn er allerlei verschillende soorten en maten, maar dus ook in verschillende materialen. De meeste bekende twee soorten materialen zijn: polyester en staal. Het is van erg van belang om te weten wat voor soort materiaal je boot van is gemaakt wanneer je hem aankoopt. Stalen boten hebben namelijk meer onderhoud nodig dan een polyester boot en een polyester boot houdt daarbij ook langer zijn waarde dan een stalen boot. Dit is daarbij wel gezegd alleen bij stalen boten die over de 10 jaar oud zijn. De meer moderne stalen schepen zijn namelijk gemaakt met een tweecomponenten verfsysteem die minder onderhoud vergen dan een polyester schip.