Showrooming stijgt
Het komt steeds vaker voor dat consument in de winkel meer informatie vergaren over een bepaald product en dan vervolgens het product op internet kopen. Het is een bedreiging voor de retailers maar het biedt ook kansen.
Van verkoper naar adviseur
De angst bij winkeliers stijgt vooral doordat de online verkopen stijgen, en ze hierdoor omzet mislopen. Het is voor winkeliers belangrijk hun service te verbeteren en persoonlijker met de klanten om te gaan. De winkelmedewerkers moeten opgeleid worden tot adviseurs en de klanten kunnen overtuigen van de voordelen van een fysieke winkel.
Uitstraling veranderen
Een ander verander punt wat fysieke winkels zouden kunnen doen is hun eigen showroom niet onderschatten. Je winkel moet een klantgerichte indeling uitstralen, en waar consumenten de beleving en sfeer van het merk ondergaan, dit leidt ook tot snellere aankoopbeslissingen.
Online verkoop stijgt
Voor de online-winkeliers is dit weer goed nieuws, dat er een grote stijging zit in de online-verkopen. De omzet van het eerste kwartaal 2012 is met 9% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011. De omzet in het eerste kwartaal 2012 bedroeg 4,61 miljard euro.
Belangrijkste redenen online kopen
- Gemakkelijker je hoeft de deur niet meer uit
- Webwinkels zijn altijd open
- Op internet zijn de prijzen soms iets lager